Sunday, February 13, 2011

20110213 manusia yang tamak....





salam...

menurut tekong aku, bot-bot nelayan yang korg nampak tu sebenarnya adalah bot pukat rimau. pukat rimau ni telah diharamkan di Malaysia ni sbb habis semua tok,tok nek,mak bapak cucu anak ikan semua dia kaut dgn sekali tundaan. siap musnahkan karang-karang yg ada dalam perut laut. ini la manusia yang tamak yang hanya fikir tentang keuntungan semata-mata. yang korg tengok tu 3 bot je...tp sebenarnya empat bot.dan empat-empat bot ni menggunakan teknik yang sama....memang betul la manusia tamak!!!!

apa la nasib nelayan-nelayan pesisir yang hanya mencari rezeki berdekatan dengan karang-karang...berapalah sangat pendapatan diorg berbanding manusia-manusia yang tamak tu...aku perasan masa bot tu lalu,aku nampak tali yang masuk terus ke air kt belakang bot tu. bukan la aku ni nk jadi pembela nasib sesiapa, cumanya aku benci manusia yang tamak yang hanya fikirkan keuntungan seseblah pihak saja. aku rasa mcm nk je g ke bot tu,tenggelamkan bot tu skali dengan pukat-pukat dia...bodoh!!!!

aku minta-minta agar ada pihak berwajib yang dpt pantau dan ambil tindakan terhadap manusia yang rakus yang bodoh mcm diorg tu...

akhirul blog,fikir-fikirkan....kita bukan hidup seorang je dalam dunia ni. semua manusia bergantung harap dengan manusia-manusia lain..jgn dek kerana kerakusan nk mengaut untung, kita jadi lupa dengan t/jwb kita pada alam dan manusia lain...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home